KUKE i PKO Bank Polski wspierają branżę motoryzacyjną
Jedna z czołowych firm w kraju w branży motoryzacyjnej – MA Polska rozwija swoje zdolności wytwórcze i eksportowe, a dzięki gwarantowanemu przez KUKE kredytowi z PKO Banku Polskiego sfinansuje inwestycję o wartości ponad 150 mln zł służącą produkcji elementów dla nowych modeli samochodów, które zjadą z taśm zakładu Stellantis w Tychach.
Części samochodowe to polski hit eksportowy, dający nam 5. pozycję w tej kategorii wśród krajów Unii Europejskiej
Pomimo pandemii i wywołanych przez nią kłopotów z łańcuchami dostaw, co bardzo mocno uderzyło w przemysł samochodowy w skali całego świata, krajowe firmy ciągle inwestują w swój rozwój i dostosowywanie się do wymagań rynku związanych m.in. z przechodzeniem na elektromobilność. Najnowszym przykładem jest tyska firma MA Polska – należąca do globalnego koncernu CLN Group, która dzięki finansowaniu z PKO Banku Polskiego i KUKE zakupi nowe linie produkcyjne, wzmacniając znacząco swój potencjał wytwórczy i możliwości eksportowe.
Jeden z czołowych wytwórców w branży motoryzacyjnej w kraju od lat dostarcza elementy nadwozi oraz inne części i akcesoria do największych koncernów samochodowych. Najnowsza inwestycja warta ponad 150 mln zł zakłada zakup linii produkcyjnych i montażowych elementów stalowych, które będą wykorzystywane następnie w procesie montażu trzech nowych modeli produkowanych w zakładach Stellantis Tychy.
PKO Bank Polski udzieli kredytu w wysokości 24 mln euro, a KUKE obejmie gwarancją spłaty 80 proc. wartości tego zobowiązania w ramach dostępnych od ubiegłego roku gwarancji ubezpieczeniowych kredytów przeznaczonych na finansowanie inwestycji krajowych generujących eksport. Obie instytucje podpisały umowę obejmującą współpracę w zakresie instrumentów finansujących działalność i inwestycje eksporterów.
W polskim eksporcie dominują produkty z branży motoryzacyjnej
W przeciwieństwie jednak do krajów regionu, jak Czechy czy Słowacja, przedsiębiorstwa w Polsce wyspecjalizowały się w produkcji i eksporcie części oraz akcesoriów, a nie samochodów gotowych. Jak pokazuje raport KUKE i ośrodka analitycznego SpotData „30 lat polskiego eksportu”, w 2001 r. wartość eksportu samochodów jeszcze nieznacznie przewyższała eksport, to w 2020 r. zagraniczna sprzedaż części była o połowę większa od sprzedaży samochodów (10,7 mld wobec 5 mld euro). W tym okresie eksport części zwiększył się dziewięciokrotnie, a eksport samochodów trzykrotnie. Od 2018 roku grupą towarową, która silnie zyskuje na znaczeniu w eksporcie i też jest bezpośrednio związana z branżą motoryzacyjną, są akumulatory. Po Niemczech Polska jest drugim największym eksporterem akumulatorów w Europie.