KUKE wspiera stocznię Crist budującą jednostki na potrzeby najdłuższego podwodnego tunelu na świecie

Z udzielonymi przez KUKE gwarancjami kontraktowymi stocznia Crist rozpoczęła prace nad kolejną specjalistyczną jednostką, która weźmie udział w budowie tunelu między Niemcami a Danią – jednego z najważniejszych połączeń w europejskim systemie transportowym. Suma udzielonych przez KUKE gwarancji w tym projekcie wyniesie 107 mln euro. Łączna wartość projektów realizowanych obecnie przez polskie stocznie z udziałem KUKE sięga 1 mld euro.

Gdyńska stocznia Crist buduje obecnie jednostkę pontonową, która będzie służyć do układania kamieni i żwiru na dnie morskim pod prefabrykowane elementy 18-kilometrowego tunelu łączącego niemiecką wyspę Fehmarn i duńską Lolland. Obiekt drogowo-kolejowy, którego koszty szacowane są na blisko 9 mld euro, Unia Europejska traktuje jako priorytetowy dla systemu transportu na kontynencie, ponieważ połączy on północne Niemcy ze Skandynawią. Po ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą i drugi najgłębiej zakopany tunel betonowy.

Budowa pierwszego pontonu zbliża się do półmetka 

Obecnie stocznia Crist rozpoczęła realizację kolejnego kontraktu na wykonanie jeszcze bardziej zaawansowanej technologicznie jednostki – pontonu zanurzalnego służącego do położenia prefabrykowanych części tunelu na dnie morskim. 

Tunel łączący wyspy niemiecką i duńską to kolejny prestiżowy projekt, w którym chcemy uczestniczyć w maksymalnej skali, wykorzystując nasze technologie i możliwości w budowie wyspecjalizowanych jednostek. Zapotrzebowanie na konstrukcje do unikalnych przedsięwzięć jest bardzo duże, podobnie jak silna jest tu konkurencja. Mamy już doświadczenie ze współpracy z generalnym wykonawcą tunelu, ale nieodzowne jest zawsze w przetargach na tak wielkie kwoty wsparcie finansowe, jakie zapewnia nam kolejny raz przy eksportowych kontraktach KUKE.

Ewa Kruchelska, wiceprzewodnicząca rady nadzorczej Crist SA.

Suma udzielanych przez KUKE gwarancji w tym projekcie wyniesie 107 mln euro.

Stocznia Crist jest doskonale znanym przez międzynarodowych armatorów i inwestorów w branży stoczniowej podmiotem, o dużej renomie i wiarygodności. Współpracujemy ze sobą i wspieramy jej rozwój od prawie 20 lat. W branży stoczniowej większość kontraktów realizowana jest na zasadzie wypłacanych przez inwestora zaliczek na wykonanie kolejnych etapów budowy. Nasz udział sprawia, że obie strony mogą czuć się komfortowo, realizując swój zakres zadań. Gwarancje KUKE ułatwiają też pozyskiwanie w razie konieczności dodatkowego finansowania, obniżając ryzyko angażujących się banków. Łączna wartość projektów w branży stoczniowej realizowanych obecnie z naszym udziałem sięga 1 mld euro. W KUKE doceniamy potencjał tkwiący w polskich stoczniach i chętnie je wspieramy w zagranicznej ekspansji.

Katarzyna Kowalska, wiceprezes KUKE

Crist specjalizuje się w budowie statków specjalnego przeznaczenia, w tym platform i jednostek służących do stawiania farm wiatrowych, w pełni wyposażonych statków o długości do 350 m, obiektów hydraulicznych czy obiektów offshore dla przemysłu naftowego i gazowego. 

Co nowego w KUKE?

W ciągu 30 lat tysiące polskich przedsiębiorstw* skorzystało w KUKE z rozwiązań umożliwiających bezpieczny rozwój ich biznesu w kraju i na świecie.
*od niewielkich firm rodzinnych, przez spółki średniej wielkości, aż po największe koncerny, w tym zagraniczne