KUKE wspiera stocznię Crist budującą jednostki na potrzeby najdłuższego podwodnego tunelu na świecie
Z udzielonymi przez KUKE gwarancjami kontraktowymi stocznia Crist rozpoczęła prace nad kolejną specjalistyczną jednostką, która weźmie udział w budowie tunelu między Niemcami a Danią – jednego z najważniejszych połączeń w europejskim systemie transportowym. Suma udzielonych przez KUKE gwarancji w tym projekcie wyniesie 107 mln euro. Łączna wartość projektów realizowanych obecnie przez polskie stocznie z udziałem KUKE sięga 1 mld euro.
Gdyńska stocznia Crist buduje obecnie jednostkę pontonową, która będzie służyć do układania kamieni i żwiru na dnie morskim pod prefabrykowane elementy 18-kilometrowego tunelu łączącego niemiecką wyspę Fehmarn i duńską Lolland. Obiekt drogowo-kolejowy, którego koszty szacowane są na blisko 9 mld euro, Unia Europejska traktuje jako priorytetowy dla systemu transportu na kontynencie, ponieważ połączy on północne Niemcy ze Skandynawią. Po ukończeniu będzie to najdłuższy tunel drogowo-kolejowy na świecie, najdłuższy tunel drogowy pod wodą i drugi najgłębiej zakopany tunel betonowy.
Budowa pierwszego pontonu zbliża się do półmetka
Obecnie stocznia Crist rozpoczęła realizację kolejnego kontraktu na wykonanie jeszcze bardziej zaawansowanej technologicznie jednostki – pontonu zanurzalnego służącego do położenia prefabrykowanych części tunelu na dnie morskim.
Suma udzielanych przez KUKE gwarancji w tym projekcie wyniesie 107 mln euro.
Crist specjalizuje się w budowie statków specjalnego przeznaczenia, w tym platform i jednostek służących do stawiania farm wiatrowych, w pełni wyposażonych statków o długości do 350 m, obiektów hydraulicznych czy obiektów offshore dla przemysłu naftowego i gazowego.