Strategia Grupy PFR na lata 2026–2030: wspólna wizja rozwoju Polski i wsparcie przedsiębiorstw

Grupa Polskiego Funduszu Rozwoju przyjęła strategię na lata 2026–2030. Dokument, przygotowany wspólnie przez wszystkie instytucji rozwoju i jednogłośnie przyjęty przez Radę Grupy PFR w dniu 1 września 2025 r. wyznacza wspólną wizję umacniania pozycji Polski i polskich przedsiębiorstw na arenie krajowej i międzynarodowej.

Wierzymy w siłę Team Poland – w to, że łącząc potencjał i zasoby wszystkich instytucji rozwoju możemy sprostać ambitnym wyzwaniom stojącym przed polską gospodarką – mówi Piotr Matczuk, Prezes Zarządu Polskiego Funduszu Rozwoju S.A. i Przewodniczący Rady Grupy PFR.

Dążymy do tego, aby efekty naszej współpracy stanowiły solidne wsparcie dla przedsiębiorstw na różnych etapach rozwoju – od mikroprzedsiębiorstw, małych i średnich firm, po duże i doświadczone przedsiębiorstwa – dodaje Mirosław Czekaj, Prezes Zarządu BGK i Wiceprzewodniczący Rady Grupy PFR.

Coraz trudniejsze otoczenie geoekonomiczne wymaga od instytucji rozwojowych większej aktywności i skuteczności we wspieraniu polskich przedsiębiorców oraz skoncentrowania się na wybranych celach, które właśnie określiliśmy w 5-letniej strategii. Ostatnie lata oznaczały dla podmiotów Grupy PFR, co szczególnie odnosi się do KUKE, znaczące poszerzenie kompetencji oraz zakresu i skali działania. To stwarza nam wszystkim dużo więcej możliwości, ale jednocześnie wymaga głębszej współpracy, by ten potencjał w pełni wykorzystać. I to również znajduje odbicie w strategii oraz dynamicznie rozwijanej inicjatywie Team Poland. A KUKE dziś to nie tylko działanie na rzecz internacjonalizacji polskich firm, ale też zaangażowanie w zrównoważony rozwój i transformację energetyczną, bezpieczeństwo i odporność, przemysł i infrastrukturę, a także konkurencyjne MŚP. – podkreśla Janusz Władyczak, Prezes Zarządu KUKE.

Grupa PFR obejmuje spółki tworzące polski system instytucji rozwoju: Polski Fundusz Rozwoju (PFR), Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP), Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK), Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAiH), KUKE oraz Polska Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP).

Strategia definiuje Osiem kluczowych kierunków strategicznych

Nowa Strategia Grupy PFR odpowiada na najważniejsze wyzwania globalne – takie jak transformacja energetyczna, rozwój sztucznej inteligencji, bezpieczeństwo, zmiana klimatu czy demografia – i koncentruje się na ośmiu priorytetowych obszarach:

  1. Zrównoważony rozwój i transformacja energetyczna – inwestycje w odnawialne źródła energii, rozwój sieci przesyłowych i Gospodarki Obiegu Zamkniętego.
  2. Internacjonalizacja polskich firm – wsparcie eksportu, ekspansji zagranicznej oraz przyciąganie inwestycji do Polski.
  3. Rozwój ekosystemu innowacji – budowa systemu wspierającego start-upy, rozwój funduszy VC i deep-tech oraz technologii kosmicznych.
  4. Przemysł i infrastruktura – modernizacja transportu, rozwój budownictwa społecznego oraz inwestycje w nowoczesny przemysł.
  5. Nowoczesne samorządy – wsparcie transformacji cyfrowej miast, inwestycji w zieloną infrastrukturę i odporność kryzysową.
  6. Zdrowie i edukacja – rozwój finansowania szpitali, kształcenie kadr medycznych i programy edukacyjne podnoszące kompetencje Polaków.
  7. Konkurencyjne MŚP – poprawa dostępu do finansowania, wsparcie rozwoju innowacyjności oraz narzędzia zwiększające odporność firm.
  8. Bezpieczeństwo i odporność – inwestycje w technologie o podwójnym zastosowaniu, wspieranie sektora obronnego i rozwój kompetencji w obszarze cyberbezpieczeństwa., odpowiadających na globalne wyzwania, które w najbliższych latach będą miały fundamentalny wpływ na rozwój polskiej gospodarki.

Wspólny wysiłek instytucji rozwoju

Strategia definiuje kluczowe aspekty rozwoju gospodarki, które są wspierane przez poszczególne instytucje rozwojowe tworzące Grupę PFR:

• Agencja Rozwoju Przemysłu (ARP) – spółka powołana w celu wspierania rozwoju oraz restrukturyzacji polskiego przemysłu. Udziela finansowania (m.in. pożyczki i granty). Realizuje projekty inwestycyjne i innowacyjne oraz wspiera tworzenie nowych miejsc pracy w sektorze przemysłowym.

• Bank Gospodarstwa Krajowego (BGK) – bank rozwoju, który finansuje przedsięwzięcia o istotnym znaczeniu dla zrównoważonego rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Oferuje kredyty, gwarancje oraz poręczenia, wspierając między innymi inwestycje infrastrukturalne i działalność eksportową. Partner finansowy dla instytucji publicznych.

• Korporacja Ubezpieczeń Kredytów Eksportowych (KUKE) – instytucja oferująca ubezpieczenia transakcji handlowych krajowych i eksportowych oraz gwarancje ubezpieczeniowe. Chroni przedsiębiorstwa przed ryzykiem niewypłacalności kontrahentów, zabezpiecza finansowanie inwestycji oraz dba o bieżącą płynność firm.

• Polska Agencja Inwestycji i Handlu (PAIH) – instytucja wspierająca zwiększenie potencjału eksportowego Polski (małe oraz średnie przedsiębiorstwa), utrzymanie pozycji Polski jako atrakcyjnego miejsca dla inwestycji zagranicznych oraz polskich inwestycji wewnątrzkrajowych, zbudowanie rozpoznawalnej marki polskiej gospodarki, eksponując polskie produkty i branże.

• Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) – agencja odpowiadająca za wspieranie rozwoju sektora mikro, małych i średnich przedsiębiorstw. Oferuje dofinansowania, szkolenia, doradztwo, a także programy mające na celu zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności firm m.in. z funduszy europejskich i budżetu państwa.

• Polski Fundusz Rozwoju (PFR) – grupa kapitałowa spółek wspierających rozwój oraz modernizację polskiej gospodarki. Prowadzi działania związane z realizacją inwestycji kapitałowych, działania prorozwojowe a także realizuje projekty strategiczne wspierające konkurencyjność polskich podmiotów gospodarczych.

Nowa perspektywa dla polskiej gospodarki

Wdrażając Strategię 2026–2030, Grupa PFR zamierza kontynuować model ścisłej współpracy w ramach Team Poland. Celem jest nie tylko rozwój przedsiębiorstw na różnych etapach ich działalności – od start-upów po duże spółki – ale także wzmocnienie pozycji Polski jako jednej z 20 największych gospodarek świata.

Strategia ma być narzędziem długofalowego budowania odporności i konkurencyjności polskiej gospodarki, odpowiadającym zarówno na wyzwania współczesności, jak i przyszłości.

Co nowego w KUKE?

W ciągu 30 lat tysiące polskich przedsiębiorstw* skorzystało w KUKE z rozwiązań umożliwiających bezpieczny rozwój ich biznesu w kraju i na świecie.
*od niewielkich firm rodzinnych, przez spółki średniej wielkości, aż po największe koncerny, w tym zagraniczne