Polscy eksporterzy rozwijają się mimo barier
Znamy laureatów 10. edycji konkursu Polska Firma – Międzynarodowy Czempion, w którym wyróżnianie są polskie firmy odnoszące sukcesy na światowych rynkach. KUKE jest wieloletnim partnerem konkursu.
Laureaci 10. edycji konkursu Polska Firma – Międzynarodowy Czempion
Eksporter – małe i średnie przedsiębiorstwa
- nagroda główna: TenderHut
- wyróżnienia: Ready Bathroom, Metrum Cryoflex
Eksporter – duże przedsiębiorstwa
- nagroda główna: NOVOL
- wyróżnienia: AS-PL, Spiżarnia
Inwestor – duże przedsiębiorstwa
- nagroda główna: Grupa Asseco
- wyróżnienia: Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, Elemental Holding
Debiutant na rynkach zagranicznych
- nagroda główna: Profitroom
Globtroter
- nagroda główna: Lactex
- wyróżnienia: Fabryka Obrabiarek RAFAMET, Polska Wytwórnia Papierów Wartościowych
Lider cyfrowego eksportu
- nagroda główna: Answear.com
- wyróżnienie: 4KRAFT
Promotor ekologii na rynkach zagranicznych
- nagroda główna: Green Cell (CSG)
- wyróżnienia: EcoWipes, Malow
Wizjoner ekspansji zagranicznej
- Igor Klaja, założyciel i prezes OTCF
Komentarz Janusza Władyczaka, prezesa KUKE:
Pandemiczna globalna recesja ponownie nie zdołała złamać polskiego eksportu, który w 2020 r. zwiększył się o 1,3 proc., a ubiegłoroczne ożywienie przyniosło mu dalszy, jakże imponujący, dwucyfrowy wzrost (zapewne, bo na wyniki musimy poczekać jeszcze kilka tygodni). Jest to rzecz jasna powód do dumy. Jednak część prognoz na ten rok, gdy wzrost gospodarki i wymiany handlowej będą w skali świata kontynuowane, nie jest dla nas już tak pozytywna. OECD ocenia, że polski eksport zwiększy się o zaledwie 4 proc. w tym roku i o 3 proc. w 2023 r., podczas gdy wolumen globalnego handlu urośnie odpowiednio o 5 i 4,5 proc. W KUKE perspektywy eksportu oceniamy bardziej optymistycznie, ale zauważmy, że przez ostatnie dwa lata bardzo sprzyjała nam sytuacja na rynku walutowym – średniorocznie kurs złotego obniżył się w tym czasie wobec euro o 6 proc. Warto dodać, że przy relatywnie stabilnym kursie dolara i znaczącym wzroście cen importowanych surowców na rachunku obrotów bieżących pojawił się pod koniec 2021 r. deficyt.
To tylko pokazuje, że odporność gospodarki na zawirowania, jej konkurencyjność i stymulowanie wzrostu powinny być budowane na istotniejszych długofalowo fundamentach niż mechanizmy kursowe, a mianowicie na inwestycjach w badania i rozwój, w kapitał ludzki, uwzględnianie w strategiach aktualnych trendów związanych z ochroną środowiska czy innymi celami zrównoważonego rozwoju, jak też na internacjonalizacji działalności. A to właśnie podejście wyróżnia po raz kolejny uczestników jubileuszowej edycji konkursu Polska Firma – Międzynarodowy Czempion.
Mamy w nim po raz kolejny przedstawicieli branży IT i e-commerce obok firm „tradycyjnego” przemysłu, które potrafiły złamać wewnętrzne schematy i zająć nowe nisze. Po raz kolejny spore grono podmiotów pojawiło się w kategorii „promotora ekologii”, budując wizerunek Polski jako kraju, gdzie zielona transformacja również postępuje. Są też firmy, które odważnie przejmują swoich zagranicznych konkurentów, pozyskując ich rynki i technologie.
W KUKE stale obserwujemy sytuację w globalnej wymianie handlowej – choć przez poprzednią dekadę poziom stawek celnych praktycznie się nie zmienił, to pojawiło się wiele innych barier, którym muszą sprostać polscy eksporterzy, jak np. liczne subsydia eksportowe dla podmiotów spoza krajów OECD, z którymi muszą bezpośrednio konkurować, czy ograniczenia przy udziale w zamówieniach publicznych. W tak dynamicznym i zmiennym otoczeniu oznacza to konieczność efektywniejszego korzystania przez polski biznes z coraz bogatszego arsenału instrumentów zapewniających ich bezpieczną ekspansję międzynarodową, które dostarczają im różne instytucje wsparcia z PFR TFI i KUKE na czele.